MINERÁLNÍ A STOPOVÉ LÁTKY

Význam minerálních a stopových látek

Minerální a stopové prvky jsou pro lidský organismu velmi důležité. Člověk jich potřebuje denně jen velice malé množství (řádově miligramy či mikrogramy), jsou však nepostradatelné, protože ovlivňují důležité biochemické pochody v našem těle. Studie prokázaly pozitivní vliv minerálů a stopových látek při prevenci a léčbě řady nemocí, například cukrovky, srdečních chorob, snížené potence nebo předčasného stárnutí. Je také důležité dbát na dostatečný příjem minerálů i s ohledem na vitamíny, protože využití vitamínů a minerálů může být na sobě závislé.

Lidský organismus potřebuje ke svému zdraví kolem 30 minerálních látek a stopových prvků, z nichž 16 je životně důležitých a 6 z nich je v těle obsaženo v množství přesahujícím 50 mg/kg. Jde o minerální látky vápník, draslík, hořčík, sodík, fosfor a chlór.

Stopové prvky se vyskytují v koncentraci nižší než 50 mg/kg. Jedná se o zinek, jód, selen, železo, měď, mangan, chrom, kobalt, molybden, fluór, lithium, nikl, cín, vanad, hliník, arzen, kadmium, olovo a rtuť. Prvních deset prvků je považováno za esenciální, tedy nezbytně nutné pro život. U některých dalších nebyla jejich úloha dosud jednoznačně určena. Hliník, arzen, kadmium, olovo a rtuť jsou toxické stopové prvky, u nichž není známá jejich biologická funkce, ale v lidském organismu se přirozeně vyskytují.

Vyváženou stravou může být potřeba minerálních látek v zásadě uspokojena, ale v období růstu, těhotenství, při intenzivním sportu, při kojení nebo při stresu jsou nutné dodatečné dávky.

Minerální látky

Mezi základní minerální látky patří vápník, fosfor, sodík, draslík a hořčík.

Vápník

Doporučená denní dávka: 800–1000 mg

Vápník je minerál obsažený v lidském těle v největším množství. Je to hlavní stavební prvek kostí a zubů, dále důležitá složka svalů (je nutný k přenosu nervosvalového vzruchu a k srdeční činnosti), je též nezbytný pro srážení krve a jako tzv. druhý posel při některých reakcích buněk na vnější podněty. Při nedostatečném příjmu vápníku, vitaminu D, hořčíku, fluoru a dalších látek vzniká v pozdějším věku riziko vzniku osteoporózy. Pro vstřebání vápníku je nepostradatelný vitamín D.

Zdroje: mléko, mléčné výrobky, ořechy, listová zelenina (kapusta, brokolice), olejnatá semena (mák, mandle).

Fosfor

Doporučená denní dávka: 750 mg

Fosfor tvoří asi jedno procento hmotnosti těla. Má velký význam pro strukturu kostí a je součástí buněčných membrán. Nadbytek fosforu v těle může vyvolat nedostatek železa a vápníku, protože fosforečnany znesnadňují vstřebávání vápníku do organismu. Fosforečnany jsou ve velkém množství obsaženy například v kolových nápojích nebo tavených sýrech.

Zdroje: všechny potraviny živočišného původu, vlašské ořechy, luštěniny, cereálie, mouka, vejce.

Draslík

Doporučená denní dávka: 1800 mg

Draslík zahajuje svalový stah a reguluje srdeční tep a tlak. Udržuje také množství tekutiny v buňkách, spolu se sodíkem upravuje rovnováhu tekutin. Umožňuje přeměnu krevního cukru – primárního paliva organismu – na glykogen, který se ukládá ve svalech. Je také přirozeným diuretikem, takže pomáhá odstraňovat z těla škodlivé látky a toxické zplodiny metabolismu. Nedostatek draslíku se projevuje únavou, hromaděním tekutin v těle, poruchami nervového systému a ledvin.

Zdroje: luštěniny, rajčata, řeřicha, petržel, meruňky, citrusy, rybíz, banány.

Sodík

Doporučená denní dávka: 500 mg

Je důležitý pro udržení vnitřního prostředí. Stimuluje činnost ledvin a podporuje metabolismus minerálů. Hlavním zdrojem sodíku je kuchyňská sůl. Při dlouhodobém vysokém příjmu může zvyšovat u citlivých osob krevní tlak. V našich podmínkách je příjem sodíku většinou nadměrný, vyskytuje se v uzeninách, průmyslově zpracovaných potravinách, vyšší množství sodíku je též obsaženo v šumivých přípravcích nebo některých antacidech.

Zdroje: ryby, citrusy, vlašské ořechy, luštěniny, kuchyňská sůl.

Hořčík

Doporučená denní dávka: 350 mg

Hořčík je nezbytný pro normální funkci svalů, má protistresové účinky. Nedostatek hořčíku se může objevit v těhotenství, při nadměrné konzumaci alkoholu, sportovních výkonech.

Zdroje: mák, fazole, sója, ovesné vločky, ovoce, sýry, žloutek.

Stopové prvky

Stopové prvky naše tělo nevyžaduje ve velkém množství, ale jsou pro organizmus velice důležité. Denní spotřeba stopových prvků se pohybuje v miligramech až mikrogramech. Mezi důležité stopové prvky patří železo, zinek, fluor, jód, mangan, chrom, křemík, selen.

Železo

Doporučená denní dávka: 20 mg

Železo je nezbytné k tvorbě hemoglobinu, který je přenašečem kyslíku z plic do tělesných tkání. Proto je železo nezbytné pro dýchání, podporuje tvorbu červených krvinek, odstraňuje únavu, působí proti chudokrevnosti. Železo je dostupné ve formě solí nebo hemově vázané - s lepší vstřebatelností.

Zdroje: maso, ryby, brokolice, celozrnné pečivo, játra, srdce a slezina, luštěniny, listová zelenina.

Zinek

Doporučená denní dávka: 15mg.

Zinek se podílí na formování kostí, funkci prostaty, produkuje inzulín. Při jeho nedostatku dochází k nechtěnému úbytku na váze, pomalému hojení ran, zhoršování paměti.

Zdroje: vejce, semena dýní, houby, luštěniny, maso, ořechy, žloutky.

Fluor

Doporučená denní dávka: 4mg

Tento prvek je důležitý pro zdravé zuby a je nezbytný pro tvorbu tvrdých a silných kostí.

Zdroje: fluoridovaná voda, mořské ryby, černý čaj.

Jód

Doporučená denní dávka: 150μg

Jód je nezbytný pro funkci štítné žlázy, aktivuje enzymy a ovlivňuje metabolismus živin, zlepšuje kvalitu kůže, vlasů a nehtů.

Zdroje: mořská sůl, mořské řasy, ryby, citron,višně.

Křemík

Doporučená denní dávka: 20–40mg

Je nezbytný pro správné fungování buněk a tkání a syntézu vitamínu B1 v organismu. Kontroluje přenos nervových impulsů. Přispívá k posílení kostí. Je též nezbytný pro růst vlasů, nehtů a zubů.

Zdroje: syrové zelí, cibule, karotka, čekanka, lilek, dýně, celer, červená řepa, okurka, ryby, med.

Selen

Doporučená denní dávka: 60–200μg

Selen je nezbytný pro tvorbu prostaglandinu, který ovlivňuje krevní tlak a brání kornatění tepen. Podporuje správnou funkci srdce a zvyšuje imunitu organismu.

Zdroje: kukuřičné lupínky, obilné klíčky, celozrnné obilniny, vejce, chřest.

Chrom

Doporučená denní dávka: 100 μg

Chrom je důležitý pro správný metabolismus cukrů a tuků. Pomáhá stabilizovat hladinu krevního tuku a snižuje chuť na sladké potraviny.

Zdroje: červená řepa, lesní plody, kvasnice, pivo.

Mangan

Doporučená denní dávka: 20 mg

Dlouhodobý nedostatek manganu v potravě vede především k problémům v cévním systému, protože dochází k nežádoucím změnám v metabolizmu cholesterolu a jeho zvýšenému ukládání na cévní stěně. Tento jev v dlouhodobém měřítku značně zvyšuje riziko vzniku kardiovaskulárních chorob.

Zdroje: obilniny, hrášek, olivy, borůvky, špenát a ořechy.

Minerální a stopové prvky jsou pro správnou funkci lidského organismu velmi důležité. Člověk si je ale nedovede sám vytvořit, proto je musí přijímat spolu s potravou, případně prostřednictvím doplňků stravy.


Mgr. Juta ŠOUSTALOVÁ, lékárník

Poradna on-line

www.DocSimon.cz

Téma bylo zpracováno bez nároku na úplnost.

Téma bylo zpracováno dle nejlepšího vědomí a svědomí autora na základě dostupných relevantních vědeckých informací.

Tuto poradnu on-line provozuje společnost ČESKÁ LÉKÁRNA HOLDING, a.s.